Kampfly, kamphaner og kampsamer

Forsvarssjef Sverre Diesen vil ha Evenes revurdert som hovedbase for Norges kampfly. (http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article3378053.ece) Jeg vil at bygda mi skal overleve. Noen vil kanskje påstå at å si at det handler om å leve eller ikke leve for for bygda er litt ekstremt. Men for meg fremtoner det seg som en ekstrem virkelighet.

Fraflytting og døde lokalsamfunn er en av de største utfordringene Norges distriktkommuner møter idag. Flere og flere bygder og distriktkommuner ender opp som fraflytta sommersteder. Ordførere og lokalpolitikere i hele Norge snakker om hvordan distriktene skal klare «å hente ungdommen hjem igjen». Hvordan skal man få ungdom til å flytte hjem igjen etter avsluttet utdannelse, bygge hus og stifte familie i hjemkommunen? Arbeidsplasser, caffe latte og yoga på grendehuset.

I mitt tilfelle vil jeg bare ha muligheten til å komme hjem til ei levende bygd, den bygda jeg kjenner idag. Jeg vil ikke komme hjem til en bygd hvor oppmot 100 hus er blitt innløste og hvor det er begrensinger på hvor jeg kan bygge og hvordan jeg kan bygge. Jeg vil ikke komme hjem til en bygd som preges av fraflytting. Det er ikke den fremtiden jeg vil ha for bygda mi!

Nå kan man argumenter at befolkningen som får tilbud om å innløse husene sine kan fortsette å bo i bygda eller i kommunen. Men helt ærlig tror jeg ikke det kommer til å skje. Hvorfor skal jeg flytte hjem til Skånland og markebygda hvis det ikke er folk i husene og naboer?

Jeg håper Jardar Jensen revurderer prioriteringene sine, gir markebygene en klem og lar meg komme hjem igjen…

One thought on “Kampfly, kamphaner og kampsamer

  1. Javo sier:

    Dette er en stor og viktig sak. Jeg synes du skriver godt og setter fokus på en viktig dimensjon – nemlig ungdommens muligheter for å vende hjem! Du får i hvert fall en klem av meg:-)

Legg igjen en kommentar

