koftelørdag

Litt sporadisk kjører jeg koftelørdag i Tromsø. Koftelørdag består ikke av mye mer enn å ta på seg kofta og gjøre det man vanligvis gjør på en lørdag i byen. Altså handle det jeg skal handle, drikke kaffe og lese avisa på kafé. Enkelt og greit.

Man kan vel si at når man tar på seg kofta og går ut i byen, så vises du litt bedre enn om du hadde kjørt vanlig hipsterstil – selv om du kjører hipsterstil med kofta på. Så jeg føler for å oppsummere koftelørdag litt her.

  • Busstoppet 1: «Så FIN du e!» fra tilfeldig passerende ung dame – bra start!
  • Busstoppet 2: Livhistorien til en litt sliten mann fra Lyngen. Hyggelig samtale jeg ikke hadde fått uten kofta på. 
  • På gata 1: Gammel dame blir litt forfjamset da jeg hjelper henne over brøytekant. Usikker om det var kofta eller hjelpsomheten som gjorde utslaget.
  • På gata 2: En gjeng 13 år gamle gutter joiker etter meg. Hvor lærer de egentlig det fra?
  • I butikken 1: «Åij! Skjer det nokka spesielt sia du har pynta dæ?» «Ehhe, nei?» «Åija.»
  • I butikken 2: Måpende barn mister klubba si på gulvet. Har antakeligvis aldri sett en same før.

Flere burde ta kofta på seg på en vanlig dag. Det er en skikkelig ice breaker og man får mange artige samtaler ut av det. Man får også noen sleivspark. Her representert via twitter:

* Koftelørdag kom da jeg ble lei av avisinnlegg og nettdebatter som hevdet det ikke fantes samer i Tromsø, og særlig i kjølvannet debatten om Tromsø kommune skulle inn i samisk forvaltningsområde.

 

 

5 tanker om “koftelørdag

  1. Dronnigen av Monaco sier:

    Hipsterkoftelørdag?

  2. jeg prøver å gjøre litt det samme her i stockholm, men jeg har jo ikke kofte, så jeg snører på mag kommagene og tar kanskje på en luhkka om det er den type vær. Men her tror jeg egentlig ikke de forbinder det med noe som helst, de tror sannsynligvis bare jeg skal å laive med rollespillkompisene mine, og sitte i en skog og lengte etter middelaldreren, så det er nok ikke så effektivt som jeg skulle ønske.

    • susanneamalie sier:

      Nei, det blir kanskje litt anderledes enn i Tromsø, hvor debatten om samer kan være litt – ehhe – hard/krass/idiotisk.

      Men fortsett! Jeg liker koftelørdag spesielt fordi jeg får snakket med så mange folk! Og da spør de gjerne om hvor jeg kommer fra (tror oftes at jeg kommer fra Kautokeino), så får de litt info på den måte.

  3. […] Før telte vi seks joiker på de beste kveldene, men det begynner å bli en stund siden […]

Legg igjen en kommentar