”Æ kan kalle brorn min for en hæstekuk, men det kan faen ikke du!”

Finnbiffen, ja. Tenk at litt reinkjøtt kan engasjere så mye! Jeg blir helt overveldet når jeg ser responsen etter Ole Henrik Maggas famøse utsagn: Bort med finnbiffen, inn med reinskav. Nettdebatten på iTromsø følger sitt faste spor, og de fleste debattantene fatter ikke problemet til samene. Er dette noe å klage over? Hva er galt med finnbiffen? Det har jo ALLTID hete finnbiff, og dessuten så er finnbiff selve oppskrifta – reinskav er bare en ingrediens.

Nei, vi (les: samene i fellesskap) klager for mye. Løsningen på problemet med masete samer er enstemmig: Legg ned Sametinget, så slipper vi debatten om finnbiff. Enkelt og greit.

Hvorfor må uansett samene ta seg så nær av ”finnbiffen”? Det er jo bare et ord. Et ord flere synes å ha hørt samene bruke selv. Hallo?! Hvis samene selv kaller det finnbiff, hvorfor kan ikke nordmenn også gjøre det?

Mitt svar: ”Æ kan kalle brorn min for en hæstekuk, men det kan faen ikke du!”

Jeg kan uten problem dra en samevits, men når det kommer fra meg, samen, blir det i en annen kontekst enn fra en ikke-same. Det er selvironi. Jeg kan spøke og harselere med meg selv, rett og slett fordi jeg har en bedre forståelse for hvor grensene går.

Jeg synes det er en utfordring når en ikke-same (eller kanskje mer en ikke-minoritet) bruker begreper som lapp og finn. Vet de egentlig hva som ligger bak? Min erfaring er at de ikke alltid gjør det. De mener kanskje ikke noe ondt med det, men det vitner om uvitenhet om historien vår.

Jeg lanserer herved FINNSUSHI. Sushi laget av samer. Det er vel akkurat det samme?

En tanke om “”Æ kan kalle brorn min for en hæstekuk, men det kan faen ikke du!”

  1. […] Jeg tror mange blir sjokkert når de hører hvordan vi selv harselerer med oss selv. Jeg kan godt kalle hun der for ”ei jævla lappkjærring”, men om du hadde gjort det hadde jeg blitt skikkelig […]

Legg igjen en kommentar