Samisk stedsnavnkaos

Så er det på tide med samisk stedsnavnkaos i min region også!

Ordføreren i Tjeldsund kommune, Bjørnar Pettersen, drar den gode gamle «Tjeldsund er Tjeldsund på alle språk». Norsk, swahili eller samisk, det spiller ingen rolle, samme plass, ett navn.

Igjen og igjen spør jeg meg, hva er det egentlig som er så farlig med det samiske navnet? Hva er det som er så grufullt skummelt med Dielddanuori? Hvor vanskelig er det for oppegående politikere å forstå at en plass kan ha flere navn?

Jeg foreslå å innføre samifiseringsundervings for politikere, på lik linje med seksualundervisning i ungdomsskolen. Mitt mantra: Det er helt normalt.

Første leksjon:

Kjære politikere i Dielddanuori/Tjeldsund, regionen vår er og blir en samisk region. Det at det finnes samiske og norske navn på steder i ETS er normalt. HELT normalt, hører dere! Selv om det kanskje kan være sånn at andre kommuner i samme fylke ikke synes det er normalt, så er det altså normalt. Dere har ingenting å frykte. Hvis dere synes det blir for vanskelig og behøver noen og snakke med dette om, så ta kontakt med nærmeste samiske språksenter.

Legg igjen en kommentar

