Landkode: Sápmi

Er en samisk stat utenkelig?

EDL og FrP frykter samene. De er redde for flagget vårt, de misliker Sametinget og språket vårt er ikke annet enn en privatsak staten ikke skal bry seg med.

Konspirasjonsteorier og samisk statsdannelse har vært påstått fra norsk hold og avkreftet fra samisk hold den siste uka. Sápmi er kanskje ikke realistisk (sic!), men jeg synes likevel det er verdt å problematisere. Hva er forskjellen på at samer bor i Norge og at nordmenn bor i Sápmi? Samene kommer uansett til å være minoritet. Det handler uansett om samisk selvbestemmelse, om retten til å bestemme om vårt liv og vårt samfunn. Det handler ikke bare om språk og kultur, det handler også om økonomi og ett folk som bor i fire land.

Men hvor kommer denne frykten fra? Hva ser man for seg? En stor undergrunnsbevegelse bestående av samiske terrorister? Samiske politikere med en skjult agenda ute etter å lure den norske stat?

Den utviklingen vi har sett i samiske rettigheter siden Altasaken har vært enorm, men den har blitt gjennomført med små skritt. Og det synes som om det er disse små skrittene FrP og EDL frykter. Små skritt i retning selvbestemmelse for et helt folk.

Jeg mener ikke å si at jeg ubehøvlet fremmer forslag om en egen samisk stat, men det jeg forsøker å få frem er at debatten om samisk selvbestemmelse også kan inneholde ideen om Sápmi.

Ekstremt eller ikke, jeg er født og oppvokst i Sápmi.

4 thoughts on “Landkode: Sápmi

  1. Bare i løpet av et måneder har jeg opplevd praktiske problemer med at vi er et folk i fire land.

    For eksempel da vi dro til Jokkmokksmarknaden for å selge varer, da var det å sette i gang et helsikas byrokrati for å kunne kjøre over en landegrense jeg ikke ser på som en grense. Moms måtte forhåndsbetales, 25% av den summen vi hadde med oss av varer. Og for vår del ble det veldig dyrt å kjøre over den grensa. Etter at markedet var over var det å gi beskjed til tollmyndighetene om hvor mye som var solgt, for at de skal kunne tilbakebetale oss det vi har krav på. Pengene har vi fortsatt ikke fått tilbake, det er fortsatt en del byrokrati som må gjøres før vi får pengene våre. Jeg skjønner godt at duodji-utøvere vegrer seg for å reise til de andre delene av Sápmi når man vet om dette byrokratiet. Det her er et eksempel på et praktisk problem vi ville unngått om ikke hadde vært under fire forskjellige stater.

    Et annet eksempel er at jeg bestandig må huske at Gáregasnjárga ligger på finsk side når jeg skal dra og handle, for ellers kan det hende at hunden min blir satt i karantene i 3 måneder og jeg risikerer en bot på over 2000,- kr. Kun fordi Kárášjohka ligger under den norske staten og Gáregasnjárga under den finske.

    Det jeg ønsker er at det blir en ordning for oss som bor her i Sápmi, som gjør det lettere for oss å leve her.

  2. Emmargret sier:

    Det e på tide å ta opp ideen om samisk pass igjen, spør du mæ!

  3. Tengil sier:

    Kapa landet från säg nånstans däruppe vid Luleå och Jokkmokk. Samma sak i Norge, sverige och finland (ryssland är nog kört). Ge tillbaka landet till samerna och sen vi väl klara oss ändå. De var där först för fan!

  4. susanneamalie sier:

    Men greia er Sápmi er mye større enn jeg tror de fleste ikke-samer tenker seg. På norsk side går det helt ned til Hedmark fylke, og like langt ned på svensk side.

    Samisk pass, ja, hvorfor ikke? Igjen ser jeg for meg samme frykten som da man begynte med registreringen til samemanntallet.

    Er uansett et samisk pass nok? Er det kun selve tollen som er til hinder for oss?

Legg igjen en kommentar

