Hva er det egentlig med Tromsø?

Jeg klarer snart ikke mer av denne debatten om samisk skilting og Tromsø kommunes eventuelle innlemmelse i forvaltningsområde for samisk språk.

Motstanderne av samisk skilting (ofte representert av FrP) får meg til å ville gi opp. En plass må da grensen gå for uopplysthet og dumskap? Jeg begynner å få sterke tvil om det norske utdanningssystemet når den menige kvinne/mann i gata ikke klarer å se forskjell på rettigheter for urfolk og innvandrere. Noe må være galt.

Tromsø forblir Tromsø selv om kommunen kommer inn i forvaltningsområdet, det blir ikke til en annen by. Tromsø er Tromsø selv om vi skulle skilte med det samiske navnet, det endrer ikke Tromsø. Tromsø er samtidig mye mer enn den lille øya selve sentrum befinner seg på, det er en hel kommune med distrikter som ikke er fylt med gamle bygutter.

For anledningen skal skal jeg bruke meg selv som eksempel. Jeg går under navnene Susanne, Sunná og Sanne. Uansett hvilket navn folk bruker på meg, forblir jeg den samme personen.

Så, kjære debattanter, følgende argumenter holder ikke vann:

  • å sammeligne samisk med arabisk, urfolk med innvanderer
  • å krever folkeavsteming slik at majoriteten får avgjøre på «en ryddig måte»
  • å tror at samer har flere rettigheter enn nordmenn
  • å argumentere med at samer også kan norsk

Mantraet mitt tidligere var at jeg ikke skulle la meg hisse opp over FrP, men det er ikke mulig å overse dem lenger. De er en reel trussel, og det gir meg gnagsår!

Legg igjen en kommentar

