Same procedure as last year, Saniola Bjerk?

Så er vi tilbake hvor vi var på samme tid for presis ett år siden. Fjellfinnhua, fjellfinnhua, fjellfinnhua.

Etter at NRK 2 viste den omstridte/overdiskuterte (velg selv) dokumentaren i beste sendetid i går med påfølgende «debatt», har det ikke handlet om annet i Facebook-feeden min. Jeg så filmen under TIFF i fjor, og klarte rett og slett ikke se den igjen. Den påfølgende debatten var mer enn nok for meg.

NRK 2 hadde sirlig plassert «fjellfinnhua» i midten av deltakerne, som en annen fallos sto den der og frisket virkelig opp i studio. Man hadde fått sammen et panel av samfunnsengasjerte Finnmarkinger, som programlederer til og med var så vennlig å rangere på en sameskala for oss, med selveste Ole Henrik Magga på topp.

Jeg vet ikke helt hva jeg egentlig syntes om «debatten», den bar blant annet preg av lavt kunnskapsnivå hos programlederen (konkretisert ved den nevnte rangeringen). Til tider fikk jeg fysisk ondt i magen og måtte gjemme meg bak puta. Jeg har likevel følelsen av at debatten har utviklet seg en smule siden samme tid i fjor, men jeg er ikke så sikker på at jeg kan sette fingeren på hva denne utviklingen egentlig er.

Dagens beste kommentar på Facebook:

«Fjellfinnhua: Terningkast 6. Dokumentar om manglende skolegang og folkeopplysning og de fordommer som dette skaper.»


(jeg må innrømme at jeg var meget fristet til å legge ut et bilde av meg selv (eventuelt ei måsa), med «fjellfinnhua» på. Men jeg kom fram til at jeg måtte spare dere for smerten det ville medføre)

Legg igjen en kommentar

