Sa noen Kiwi?!

For en uke siden: Jeg var sint. Veldig sint. Sint på kiwi. Sint på folk som krevde at jeg måtte klare å se humoren i neongrønne kofter på fyllefest.

I dag: Fortsatt sint. Mest frustrert. Ser fortsatt ikke humoren i det. Er det noe galt med meg?

Dette med humor er en merkelig sak når det kommer til oss, samene. Nå skal ikke jeg påberope meg å være noe slags spokeswoman for alle og enhver (selv om man ofte kan bli fremstilt slik i media), men jeg stusser litt på akkurat dette med humor. Har samer dårlig humor? Har jeg dårlig humor som ikke helt greier te det morsomme med at 630 Kiwiansatte blir kledd opp i en liksomkofte for å lære om samisk kultur?

Kiwi-kjedens neongrønne koftestunt har iallefall skapt heftig debatt, ikke bare i min vennekrets på Facebook, men til og med riksmedia har tatt saken. Det haglet inn kommentarer og det var ingen vits å forsøke å holde seg oppdatert på innlegg og kommentarer i nettdebattene. Fra samisk hold er noen sinte, andre er oppgitt, mens noen mener det var et heftig stunt og at det til og med kan øke samisk verdiskapning.

Jeg var den sinte, og jeg ble for mange den surmaga samen uten humor.

Hvorfor er det slik at straks man våger å si ifra om noe man føler er feil, blir man sett på som en surmaga same som bare krever? I nettdebatter og cafésamtaler får jeg høre  at dette må jeg da tåle, det er jo bare noen morsomme, grønne kofter!

Hvorfor skal majoriteten legge premissene for hva jeg synes er morsomt?

For meg finnes det grenser for hvor mye jeg skal tåle. Hadde dette bare vært et engangstilfelle hadde det vært en helt annen sak. Men det er det ikke. Det er revyer som gjør ap av fulle samer, det er ukvemsord på fotballbaner og joiking etter koftekledde i bybildet en sen lørdagsnatt. Det blir litt for mye lengden, det kan kan kanskje være vanskelig for mange å forstå.

For å avklare en ting: Jeg tror ikke Kiwi mente å såre noen med sine 630 kostymekofter. Jeg tror bare de var uviten og ikke tenket seg godt nok om før de brukte masse penger på 630 liksomkofter.

2 thoughts on “Sa noen Kiwi?!

  1. Sanne-Ristin sier:

    Jag tycker du gör rätt i att vara arg, du har all rätt.
    Det var fruktansvärt respektlöst det de gjorde, och du är verkligen inte den enda som är arg.
    Personligen så tycker jag det är bra att du visar att du inte accepterar det.
    Klart man inte har humor när det gäller saker som kränker en, har själv upplevt en massa sånt när jag bodde i Arjeplog. Och det är väldigt svårt att ta det med en nypa salt när det hänt flera gånger.
    Jag ser dig som en enorm förebild, jag tycker inte att du ska vika dig!

    • susanneamalie sier:

      Ja, det er veldig viktig å faktisk si i fra. Man kan ikke bare sitte og nikke med, det er faktisk umulig å i det hele tatt lavær å si ifra. Hvis noen gidder å bli den surmaga samen kanskje vi får se mindre av slike ting fremover. (nå har jeg kanskje litt for store forhåpninger)

Legg igjen en kommentar

