gierdu

På lørdag var Ámmá og jeg på kunstutstilling på Tromsø kunstforening. Det er i og for seg ikke en stor nyhet, da vi faktisk relativt ofte trasker på kunstutstilling. Nå i sommer står den samiske utstillingen Gierdu på kunstforeningen, og som alltids må man jo dukke opp for å støtte.

Selv om jeg har sett ganske mange av verkene som er med i utstillingen (takk til Sametinget som alltid fornyet utstillingene sine hver gang vi kom på møte), så var det fresht å se dem sammen. Som de stødige kunstkritikerne både Ámmá og jeg er, hadde vi lange debatter om mange av verkene. Presis som med samisk litteratur, lider også samisk kunst litt under det å skulle vise «samiskhet» via kunsten. Ofte kan det ende opp med å bli flaut, rett og slett, og slik var det også denne gangen med noen av verkene (nå kommer jeg sikkert til å bli halshugd, men kunst skal jo ses og vurderes av kvinnen og mannen i gata).

Her er min favoritt fra utstillingen, det er et fotografiet «Margot Ellinor» av Bente Geving.

(hentet fra tromsokunstforening.no)

Det var altså mye spennende også! Jeg likte utstillingen, og synes alle burde dra for å se på den. Den er på turne og skal både til Harstad og Bodø i høst.

Her er en annen favoritt fra utstillingen, Ámmá (som er et kunstverk i seg selv)!

3 thoughts on “gierdu

  1. Ámmá sier:

    Nu angrer æ på at æ ikke lot deg filme meg under kunstkritikken, og at æ nekta å filme deg mens du kommenterte ditt favorittkunstverk. Neste gang, neste gang da!

  2. Elisabeth sier:

    Synes det e godt å kjenne en ekte kunstkritiker.

    E du flink å skrive?

Legg igjen en kommentar

