Same-religions-politisk irritasjonsmoment

I dag har jeg rimelig lav terskel for å irritere meg, og i dag vant Dagbladet.no med en riktig så fin formulering.

Viste du at kofta vår er et plagg som tydeligvis går under definisjonen «religiøst og politisk betingede plagg»? Det viste nemlig ikke jeg før jeg leste følgende gullkorn på Dagbladet.no:

Hijab, samekofte og andre religiøst og politisk betingede plagg skal ikke forbys i domstolene.

Saken i seg selv er en skikkelig gladsak, men på grunn av lav-terskel-irritasjon lar jeg meg altså ikke glede så lett i dag. Med tanke på at samene ikke er en egen religion, så antar jeg at kofta vår faller under politisk betinget plagg. Jeg klarer likevel ikke helt å se hvilken politisk sak eller side kofta skulle være et symbol for. Snakker vi om samisk selvbestemmelse eller det å ville legge ned Sametinget?

For å illustrere saken velger jeg å legge ut dette bildet, kall det gjerne politisk eller religiøst. Neste gang jeg kler på meg kofta må jeg huske på å reflektere litt over hva det egentlig signaliserer. Jeg trodde jeg bare kledde på meg kofta, men jeg har kanskje misforstått?

11 thoughts on “Same-religions-politisk irritasjonsmoment

  1. Elisabeth sier:

    Du kler ikkje bare på dæ den kofta, du kler den også;)

    • susanneamalie sier:

      Men hvilke politiske/religiøse signaler er det jeg sender når jeg tar meg bra ut i kofta? 😉

  2. Elisabeth sier:

    Hotness

    • susanneamalie sier:

      Takk for at du undergraver mitt politiske budskap med å kalle meg hot, Elisabeth! (seriøst, takk, behøve litt pepp idag, har dårlig hår)

  3. MH sier:

    Spyr du, eller ber du?

  4. Marina sier:

    Hoho jag älskar den där bilden, nästan så jag må spara den och ta fram den nån dålig dag när jag måste peppas upp. Gick det bra med mastern? 🙂

    • susanneamalie sier:

      Hihi! Bra jeg kan glede deg!

      Ehhe.. jeg skal levere min master i november, så langt har det altså ikke skjedd så mye på den.. for å si det sånn! 🙂

      • Marina sier:

        åja trodde du lämnat in den nu och spydde i vasken av nervositet 😉 Lycka till vidare da, ikke långt kvar till november 😉

  5. Elisabeth sier:

    Æ vet Susanne. Æ va så utrulig politisk for 12 år sia (mest bare inni mæ og mot moder og fadern) at æ e gått tom nu. Men æ like at du ligg å spyr på uni i vasken æ ikkje lenger treng å bruke, FØR vi e dratt på fest! hehehehe

Legg igjen en kommentar

