Menneskerettigheter på en mandag

Denne uken starter jeg rett og slett i Geneve. Fram til onsdag skal jeg delta på en training session om Universial Periodic Review (UPR) ved Human Rights Council. UPR er på en måte eksamen i menneskerettigheter for statene, hva gjør de for å forbedre situasjonen for menneskerettigheter? Denne uken skal blant annet Sverige opp til eksamen. Selv skandinaviske land har problemer, og det gjelder blant annet våre rettigheter. Yup, indigenous rights!

Hvorfor er jeg her? Jeg har veldig lyst å jobbe med menneskerettigheter i Noereh!, så dette er på en måte første steg for å lære hvordan vi kan påvirke. Vi har utfordringer når det gjelder utdanning, helse, landrettigheter, og ikke minst samiske barn i barnevernssystemt.

Dette er første gang jeg deltar, så akkurat nå forsøker jeg bare å få med meg all informasjon som blir kastet mot meg. Ekstremt spennende!

4 thoughts on “Menneskerettigheter på en mandag

  1. Ylva Maria sier:

    du är så coool! vad ska man göra för att åka dit?

    • susanneamalie sier:

      Mase tilstrekkelig på Mattias?
      Du (og dere i Reggae, Rock and Rights Tour) hadde rocket opp Geneva totalt! Skal passe på å foreslå dere neste gang noe spennende dukke opp! Behøver hele tiden flere unge, ikke sant?

    • susanneamalie sier:

      Det skal være en ny session i november, som er mye mer gjennomgående enn denne som jeg har deltatt på. Absolutt noe å satse på!

  2. Ylva Maria sier:

    Yey! November it is! Hur får man info om det? Vem har skickat dig (aka vem kan tänka sig att skicka mig…)? 😉

Legg igjen en kommentar

