Hoanttas, Vuopmegeahčči & Sáltejávri

Den 22. april kan kommunestyret i Skånland skape historie i Skånland kommune. De har nemlig valget om å vedta skilting på samisk i Skånland kommune eller ikke.

Kampen for samisk skilting i Skånland (og Evenes) kommune har vært lang. Den lokale sameforeninga, IBSS, har hatt samisk skilting som sin kampsak i noe som føles som flere tiår. Da jeg vokste opp i Skånland kommune var det underskriftkampanjer mot samisk skilting i kommunene, men det var også skiltaksjoner med hjemmelagde samiske skilt som dekorerte hele regionen. Når saken nå taes opp i kommunestyret kan det bli begynnelsen til en ny tidsregning. Vi kommer til å snakke om før og etter samisk skilting.

Jeg håper de velger rett, jeg håper kommunestyret i Skånland viser at også samisk språk er viktig i Skånland kommune, at Skånland kommune faktisk er en samisk kommune. Samisk skilting er viktig uansett om navnet er i daglig bruk eller ikke, det har en enorm symboleffekt og kan ikke minst bidra til at stedsnavnene kommer i bruk igjen. Skånland kommune må bare klare å innse hvor dyrebar disse stedsnavnene er for oss!

Vil du påvirke politikerne «mine»? Send dem en e-post og fortelle dem hvor viktig samisk skilting er!

´

Jeg sendte følgende e-post:

«Kjære kommunestyre i Skånland kommune!

Dere kan nå være med på å skape historie i Skånland kommune, dere kan være med på vedta bruk av samiske skilt i kommunen vår!

Mitt navn er Susanne Amalie Andersen, og jeg er vokst opp under Reinåsen (Ramavuolle) i Skånland. Så lenge jeg kan huske har saken om samisk skilting vært heftig debattert i kommunen vår. Det har vært alt fra underskriftskampanjer mot samisk skilting, til skiltaksjoner som dekorerte hele regionene med hjemmelagde samiske skilt. I bygda mi, familien min og min vennskapskrets har samiske stedsnavn alltid vært i aktiv bruk. Samisk skilting i min hjemstedskommune føles derfor som en selvfølge for meg.

Når dere nå har muligheten til å ta denne historiske avgjørelsen, som vil kunne være med å synliggjøre det samiske i Skånland kommune på en meget positiv måte, håper jeg dere velger det som føles rett for kommunen vår. Det samiske samfunnet har bidratt til veldig mye positivt i regionen, og å synliggjøre samisk språk og tilstedeværelse ved samisk skilting vil kunne bidra til at vår lokale dialekt blir ytterligere styrket.

Når jeg vender nesen hjemover til sommeren håper jeg å bli møtt av samiske skilt!

Vennlig hilsen / Gulahallat

Susanne Amalie Andersen

(student med store planer om å flytte hjem til Skånland igjen)
«

Legg igjen en kommentar

