Fremtidsplan: økologisk kollektiv

Hva skal du gjøre når du blir ferdig utdannet, Susanne?

Jada, det nærmer seg. I motsetning til min søteste klassekamerater i Masters in Indigenous Studies skal jeg ikke levere oppgaven min om 37 dager (jeg skjelver i buksene av å tenke på hvor jævlig de har det nå) – jeg skal derimot levere min om 222 dager, den 15. november. Dette burde med andre ord ikke gjøre meg videre nervøs, men jeg er altså det. Hva faen skal jeg gjøre med en masterutdannelse?

Jeg skal starte kollektiv i marka. Et skikkelig hippiekollektiv. Et kollektiv med felles ideologisk manifest og egen økologisk åker.

Hvorfor ikke kaste bort 6 år på universitetet med å starte et kollektiv? Hvorfor ikke? Jeg ser ingen grunn i det hele tatt.

Jeg må bare finne et hus, et hus hvor folk kan komme å bo hos meg for en liten stund eller for resten av livet sitt. Dette er drømmen min akkurat nå, jeg forsøker å gjemme meg fra arbeidslivet og forbrukersamfunnet. Så kan kunstnere, frikere, og hvem som helst andre komme å gjemme seg sammen med meg. Det blir helt fantastisk!

Se det for deg, et gammelt hus i marka med tilhørende åker, et hus fri for IKEA og bruk-og-kast. Istedet for å ha «kjøttfrimandag» skal vi ha kjøttmandag, den eneste dagen i uka det er akseptabelt å spise kjøtt. Jeg har innsett at fersk fisk antakeligvis må aksepteres hele uka, og at jeg kanskje må akseptere litt snikspising av kjøtt. Pappa har lovet at han skal deale litt sommerkoteletter når folk begynner å bli desperate.

Vil du komme å bo sammen med meg? Du, jeg og Peter Pan!

5 thoughts on “Fremtidsplan: økologisk kollektiv

  1. Elisabeth Dalsbø sier:

    Flott! 37 DAGA!!! HJÆLP! Her må det utsettlse til! Angst. Neida du, æ e helt rolig igjen. Kan æ komme å bo der? Æ kan kan drive med markedsføring så vi får lurt litt peng ut av turista. AK kan komme med noen kjørerein. Jobbe en dag i uka? Æ e med!

    • susanneamalie sier:

      Høres faktisk perfekt ut! Økologisk turisme! Men e du klar for å leve med kjøtt bare en gang i uka?!

  2. Elisabeth Dalsbø sier:

    Jepp! Men æ må nok erstatte det med hysa og tosk. hehe. Og snike mæ opp til di sommerkotelettan… Når æ va i Prince George (BC) så møtte æ ei tøtta som studerte nåkka om skog og planta (biologi???) og når æ spurte ho ka ho skulle bli (nu vet æ jo kor teit det spørsmålet e) sa ho at ho skulle gifte sæ og få barn. Hjemmeværende husmor! Æ va jo seff syyyykt sjokka. Nåkka så bortkasta. Men nu så har æ kjempelyst å kaste, skal vi se 5, nei 6, nei 7 år rett ut vinduet å bli boms!

  3. ylva sier:

    jag kommer!

    • susanneamalie sier:

      Ohh! Ylva! Vet du, da kan vi faktisk også faktisk ha en bedrift her. Vi skaper det nye unge, freshe Sápmi!

      (men seriøst, hvis du har tips om hva man kan gjøre etter endt utdannelse, si ifra, jeg startet omså mitt kollektiv i Umeå!)

Legg igjen en kommentar

