Veggis på reise

Min tilværelse som vegetarianer har møtt på noen utfordringer i uken som har gått her i Colombia.

Den største utfordringen har absolutt vært språket. Jeg snakker null spansk, og engelsk er ikke så vanlig. Å finne mat, å bestille mat, å forklare at jeg ikke spiser kjøtt er absolutt ikke lett. Jeg har lært at sin carne ikke nødvendigvis betyr helt uten kjøtt, noe som resulterte i en nær-kjøtt-opplevelse for meg her om dagen. Ubehagelig.

Jeg har også lært at selv om noe kalles vegetarrisotto eller vegetarpasta, er det ikke nødvendigvis uten kjøtt. En pølse eller to servert ved siden av vegetarpastaen anses som helt naturlig.

Men jeg har også spist masse god mat! Ferske grønnsaker, og helt fantastisk frukt. Papaya til frokost – yum! Og heldigvis er det mye hjelp å få fra spanskspråklige venner her, og det har reddet middagen min mange ganger.

Det jeg var mest nervøs for, den 11 timer lange turen over Atlanterhavet, viste seg å være totalt problemfri. Flymaten var superbra, og det beste var at jeg fikk maten før alle andre – og dermed slapp å stå i dokø mens alle spiste. Praktisk!

Jeg planlegger en lengre reise her i Sør-Amerika sammen med sødeste Ivalu i desember, og jeg har begynt å bli litt bekymret for hvordan dette egentlig kommer til å utarte seg. Men jeg tar det som det kommer, og skal ikke være en hysterisk vegetarianer på reisen. Steking i litt dyrefett og grisemageost må med andre ord aksepteres. Innføring av fisk må muligens også opp til vurdering.

Dagens lønsj, absolutt av den gode sorten!

Legg igjen en kommentar

