Karmen y Evelin

Jeg har blitt kjent med to veldig engasjerte kvinner fra Wayuu folket fra La Guajira helt nord i Colombia. De jobber begge to for en organisasjon som jobber med urfolkskvinners rettigheter i Colombia, men spesielt fokus på menneskerettigheter. Dette er Karmen og Evelin!

Strong, indigenous women – smiling!

Det er så utrolig vanskelig for oss i Vesten å egentlig forstå hvor vanskelig det er å jobbe med urfolks- og menneskerettigheter er for dem. Historiene de forteller, både på flytende engelsk og på finger-spansk-engelsk er av en helt annen verden enn den vi er vant med. De forteller at hvis du velger å jobbe med menneskerettigheter risikere du å få drapstrusler, og at selv om man av og til blir skremt og redd så fortsetter man – rett og slett fordi man må.

Jeg blir helt målløs når jeg prater med dem. Hva er det verste vi kan oppleve hjemme? Å bli oversett? Å ikke bli hørt?

2 thoughts on “Karmen y Evelin

  1. Gunn-Britt sier:

    Susanne, æ bruk å tenke det samme som du beskriver her. Men samtidig tenker æ at menneske alltid vil forsøke å forbedre sin egen situasjon med utgangspunkt i der man står til en hver tid. På den an side kan områder der vi lykkes være eksempel for andre, og spesielt kan nasjonal statan vi bor i legge press på andre stater som ikke anerkjenne sine urfolk på samme måte. og ikke minst vi kan åsså lære noe fra andres verdier og åndelighet, blant anna. Men alt det her vet du jo.

    • susanneamalie sier:

      Såklart!

      Jeg mener ikke si at vi (altså som samer) maser om at vi ikke har det bra. Det føles av og til bare nødvendig å plassere til i perspektiv, forstå hvorfor det er viktig at vi også må engasjere oss internasjonalt.

      Vi har også våre kamper her hjemme, og jeg tror at man får sterkere “spirit” til å fortsette arbeidet hjemme når man ser hva andre urfolk har å stri med.

      Jeg blir veldig engasjert, og vil at flere skal føle det samme som meg hjemme i Sápmi. Jeg tenker på alt vi kan lære av hverandre, og våre muligheter for å hjelpe. Jeg tror at hvis vi har muligheten til å hjelpe andre urfolk, hjelper vi også oss selv.

      Men alt dette vet vi jo egentlig.. men det er viktig å bli minnet på om det av og til.

Legg igjen en kommentar

