Ett skritt nærmere frelse…

Denne uken kunne vi lese at Forsvarsdepartementet ønsker å legge Norges nye kampflyplass til Bodø og Ørland, altså en delt baseløsning. Da jeg leste nyhetssaken satt jeg på biblioteket, og måtte faktisk ta en liten gladdans for meg selv. Dette betyr at vi er ett skritt nærmere frelse, det viktigste er at bygda vår overlever!

Selv om dette kun er snakk om en rapport, skal dette være grunnlaget for den videre behandlingen av saken. Jeg synes det er viktig at vi ikke gleder oss for mye med en gang, for det skjer stadig vekk at politikere vedtar det motsatte av hva fagutredningen foreslår. Ordføreren i Evenes, Jardar Jensen, er meget klar på at kampen ikke er over, og det har han helt rett i. Kampen er ikke over før Stortinget har gjort sitt vedtak. Vi må derfor fortsette å si vår mening om saken!

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, en kampflyplass lagt til Evenes vil bety kroken på døra for de markasamiske bygdene i Skånland og Evenes. Som nærmeste nabo til flyplassen vil det bety at store deler av bygda må flytte, det vil bety byggerestriksjoner, og slik jeg ser det, liten grad av trivsel.

Jeg vil bo her, jeg vil ikke bo i Harstad, på Evenskjer eller i Tromsø, jeg vil bo HER:

La bygda mi overleve! Å legge jagerflyplassen til Evenes er som å tisse i buksa for å holde seg varm, super lurt her og nå, men ikke så veldig lurt i lengden.

Jeg har blogget om lokalisering av jagerflyplass til Evenes flere ganger, READ IT!

Legg igjen en kommentar

