Det seiler opp til storm i nord

Nå seiler det opp til storm her i nord, og nei, jeg prater ikke om ekstremværet Ask, men om innskrenking i barmarkskjøring i Finnmark.

Hvis det er noe som setter sinnet i kok her i nord, så er det debatten om motorisert ferdsel i marka. Begge sider går rett i fistel – og her snakker jeg fra egen erfaring, jeg blir så provosert at jeg ikke vet hvilken fot jeg skal stå på. Men denne gangen er jeg litt mer avbalansert, tror jeg…

Jeg synes først og fremst det er en vanskelig sak. På den ene siden er det ønsket om å ikke utsette naturen for unødvendig mye slitasje og ødeleggelse, samtidig som man på den andre siden ikke vil sette begrensning på bruk av naturressurser – både i forhold til økonomi og kultur. Finnes det en enkel løsning?

Nei, jeg vet ikke, men jeg vet at frislipp ikke er en løsning, enten det er snakk om alle eller kun for lokalbefolkningen. Nå er det kanskje flere som vil rette på meg, og si at det ikke handler om frislipp, men heller om at lokalbefolkningen skal få ha muligheten til å utnytte naturressursene slik man har gjort i uminnelige tider. De gjeldende reglene for barmarkskjøring er rimelig strenge, hvordan ser man det skal fungere med mindre restriktive regler? Hvor skal grensa gå?

Jeg er selvutnevnt Vingle-Petter i denne saken, men vingler mest for en restriktiv praksis..

´

Aili Keskitalo har også blogget om forslagt, det samme har Pål Hivand.

Legg igjen en kommentar

