Fjellfinnhuas forsvarstale

Er det rasistisk å kalle en same for fjellfinn?

Da Guro Saniola Bjerk sa fjellfinnhua i beste sendetid på nasjonal radio i 2003 ble hun stemplet som rasist, fjellfinn var et utdatert og rasistisk begrep som ikke hørte hjemme på NRK. I sjokk over folks reaksjoner bestemte hun seg for å finne ut av hvorfor dette skjedde, og dermed ble dokumentaren «Fjellfinnhua» født.

I disse dager kan du se dokumentaren på TIFF, du kan lese om den i avisene og du er sikkert med på å diskutere den på internett. Jeg har sett dokumentaren og jeg vil også delta i debatten.

Dokumentaren er i bestefall en subjektiv fortelling om hvordan forholdet mellom nordmenn og samer er i Finnmark. I verste fall er det en dokumentar som forsøker å fremstå som en genuin beskrivelse av situasjonen, og som belyser alle sider av den. Det er den ikke, ikke på noen måte. I dokumentaren er både nordmenn, samer, norske samer og samiske nordmenn intervjuet, men man kan på ingen måte si at alle sider av saken er belyst. Det sier seg selv at selv om man snakker med én same som mener at man bør legge ned Sametinget, så er ikke det representativt for alle samer. Midt i dokumentaren tok jeg til og med meg selv i å lure på om hun egentlig gjorde narr av Sametingspresidenten.

Dette er Guro Saniola Bjerks forsvarstale, dette er fjellfinnhuas forsvarstale.

Den siste tiden synes det å ha blitt ganske vanlig å mene at man bruker begrepet rasisme for lett, og at ord som «fjellfinn», «lapp», eller for den del «neger», ikke kvalifiseres til å være rasisme. Man mener jo tross alt ingenting galt når man sier det, så hvordan kan det da være rasisme?

Saniola Bjerk sier til Nordlys at hun mener regjeringen er ansvarlig for at det er et dårlig forhold mellom samer og nordmenn, og at de nå må jobbe for å bygge bro mellom etnisitetene i nord. Jeg tror ikke denne dokumentaren vil bidra til brobygging,  jeg tror ikke å bruke ord som ”fjellfinn” er med på å legge en eneste sten i brua.

Er det rasistisk å kalle en same for fjellfinn? Ja.

Fungerer forsvarstalen? Nei.

3 thoughts on “Fjellfinnhuas forsvarstale

  1. Kristin sier:

    Skulle ønske jeg hadde vært i Tromsø og sett filmen .. bra blogg!

    • susanneamalie sier:

      Takk!
      Og den dukker sikkert opp på NRK eller noe lignende etter hvert, selv om jeg har et litt ambivalent forhold til om den egentlig burde det.

  2. […] i går med påfølgende “debatt”, har det ikke handlet om annet i Facebook-feeden min. Jeg så filmen under TIFF i fjor, og klarte rett og slett ikke se den igjen. Den påfølgende debatten var mer enn nok for […]

Legg igjen en kommentar

