Target: Sami People

Med sjokk og vantro våknet jeg i morges og leste om trusselen mot Kongsbakken videregående skole i Tromsø. Lille Tromsø, vårt «lille» og nære Nord-Norge. En direkte trussel om massakre mot skolen, med et spesielt mål: samer.

Jeg blir målløs og redd. Det er ikke bare en generell trussel mot selve skolen, elevene og de ansatte, men en trussel rettet mot en spesiell etnisk gruppe. Det føles som en trussel mot meg selv og familien min, det er en trussel mot folket mitt. Jeg kjenner at jeg blir kvalm. Hvorfor er det slik? Skal elevene, og spesielt de samiske elevene, føle seg utrygge på skolen? Skal man føle seg truet på grunn av at man rett og slett bare er seg selv, og ikke noe annet?

De siste årene har konfliktnivået mellom samer og nordmenn i Nord-Norge steget, og det virker nesten som om det i dag er fult akseptert å komme med rasistiske uttalelser om samer. Rettighetsprosessene som har foregått de siste årene, Finnmarksloven og Hålogalandsallmenningen, har skapt harde fronter mange plasser. Før Stortings- og Sametingsvalget i september følte jeg personlig at «det samiske» ble angrep som en del av valgkampen til noen av partiene. Jeg ble nesten deprimert av noen av uttalelsene politikerne klarte å lire av seg. I lokalavisenes sms-spalte kan man nesten daglig lese kommentarer og uttalelser som enten rett og slett er rasistiske mot samer, eller i det minste på kanten av hva som kan aksepteres. Det regnes nesten ikke som rasisme en gang, det er «bare slik det er».

Forhåpentligvis er trusselen ment som en dårlig spøk, men likevel synes jeg det er skummelt. Det betyr at hverdagsrasismen mot samer ennå eksisterer og yngler der ute, og det er trist. Jeg hadde håpet at vi i 2010 hadde kommet lenger…

2 thoughts on “Target: Sami People

  1. Veronica sier:

    Jeg har ikke lest at det var rettet direkte mot samer, men så bor jeg langt nedi Buskerud også. Uansett tåpelig å true en skole, og er det «bare» en spøk, helt idiotisk å dra inn et helt folkeslag også. Rasisme er aldri morsomt. Håper de får tak i idioten, og sperra dem inne lenge nok for at de skal skjønne at det både er gammeldags, idiotisk og sårende å true et helt folkeslag slik, for å ikke snakke om hvor teit det er å true en skole i det hele tatt. Duster.

    • susanneamalie sier:

      Ja, det er ganske korttenkt hele greia. Skolen skal være en fin og trygg plass å være. Jeg har begynt å bli litt redd for at det faktisk skal være noen elever på skolen som ville være morsom (uten å lykkes, mildt sagt). Jeg kan tenke meg at det kan skape litt dårlig stemning å vite at det er noen på skolen din som spøker om å drepe deg fordi du er same.

Legg igjen en kommentar

