2009-i-en-liste

Siden alle andre tydeligvis foretrekker å gi sin årskavalkade før året er omme, venter jeg heller til etter. Jeg innser at lista mi muligens favoriserer alt som har skjedd det siste halve året i 2009, men sånn går det når man ikke har langtidshukommelse som klarer å dekke mer.

ÅRETS OPPTUR: Noereh!, er ikke mer å si.

ÅRETS NEDTUR: Hvis vi ser bort fra all død og annen fordervelse som synes å ha dominert året (vi forsøker da å se litt lyst på ting), så er nok nedleggelsen av Skånland videregående skole årets nedtur.

ÅRETS OPPLEVELSE: Demonstrasjon i København under klimatoppmøte, COP 15. 100 000 mennesker i tog, vi holdt på å rope oss i hjelp FREMST i toget.

ÅRETS PERSONLIGE FREMSKRITT: Stolt mottaker av masterstipend i Samisk valgforskningsprogram, og en bekymring mindre (eventuelt mer).

ÅRETS TURBO: Samisk ungdom! Det har skjedd utrolig mye i 2009, både på russisk og norsk side har det blitt opprettet ungdomsorganisasjoner.

ÅRETS INVESTERING: En ny tann!

ÅRETS BILTUR: På tur til Riddu Riddu i Ánne Márjás gamle bil, som brøler konstant med en gang den kommer over 65 km/t. Men det spiller ingen rolle fordi man er overlykkelig, har litt rødvin i kroppen og fordi plutselig hopper Jonne på i Nordkjosbotten!

ÅRETS HUMORIST: Egil Olli. Det blir rett og slett ikke mer artig (eller pinlig) når man takker kong Olav, for noe kong Harald har gjort, og når kong Harald sitter 2 meter unna. Ubetalelig!

ÅRETS AVSLUTNING: En periode på Sametinget ble nok for min del, og jeg var ganske glad da vi avsluttet det siste plenumet i mai.

ÅRETS FILM: Avatar! Selv om jeg strengt tatt så filmen 1. Januar 2010, så kom den ut i 2009, og derfor regner jeg den altså inn under 2009. Jeg gråt! Nå håper jeg bare at alle andre som også har sett filmen forstår temaet, ikke føkk med urfolk!

ÅRETS BOK: Mengele Zoo, takk til Maria for at hun insisterte på at jeg måtte lese den. Nok en gang, ikke føkk med urfolk!

ÅRETS CD: Bodø fortsetter å imponere, Kråkesølvs debutalbum, Trådnøsting, har gått og går ennå på repeat.

ÅRETS KLESPLAGG: Mine kjære, kjære biekso! De passer ALT jeg har i klesskapet, og slår aldri feil!

ÅRETS STYGGESTE MOTE: Tights. Ok, jeg vet at jeg antakeligvis kommer til å bli lynsjet av flere av min venninner, men unnskyld, jeg lynsjer nemlig gjerne personen som bestemte at tights skulle bli moderne igjen! (Og de nevnte venninner ler nok av mine fine biekso, så vi er vist even-steven!)

ÅRETS MATOBSESSION: Dadler med bacon rundt.

ÅRETS KOKK: Ivalu, ingen over, ingen ved siden!

ÅRETS SITAT: ”Hvitløk er de intellektuelles ketchup.” Word, og takk til Norsk Ukeblad for sitatet.

ÅRETS KJÆREST: Det kommer kanskje ikke som en overraskelse, men for 7. året på rad: Sigbjørn Skåden!

ÅRETS HÅP: Fast produsentstilling til Márkomeannu i løpet av 2010.

5 thoughts on “2009-i-en-liste

  1. Finfin liste! 🙂 Og takk for at nettopp volvoen fikk æra for årets biltur! 🙂

  2. Oi, hadde feil konto da æ kommenterte, men det va da altså æ som kommenterte og takka!

    Inviterer på et glass til uka! 😀

  3. Sandra sier:

    SV: Æ veit ærli talt ikkje korsn den funke, men æ snik ikkje på nån som har den der profile watcher 😛

  4. Ivalu sier:

    Satser stærkt på at bli årets kokk 2010 også 🙂 takk takk!

Legg igjen en kommentar

