Hard Cash og Politisk Samarbeid

Noen ganger vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal si, og da jeg var innom Ságat sine nettsider idag ble jeg ganske målløs. I dagens Ságat forteller nemlig tidligere visepresident under NSR og Aili Keskitalo, Johan Mikkel Sara, at han i etterkant av Sametingsvalget i september fikk tilbud om stilling som politisk rådgiver OG en halv million kroner i cash for politisk samarbeid med NSR.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Dette høres ganske sinnsykt ut, rett og slett litt for drøyt til å være sant. Det synes kanskje litt rart at NSR er villig til å betale for Sara og hans «ekspertise», når man (for å si det mildt) har en historie med dårlig samarbeid. Som de fleste sikker husker, brøt NSR sitt samarbeid på Sametinget med Johan Mikkel Sara i 2007, årsaken var da samarbeidsvansker. Samtidig som NSR brøt med Sara, ga de også fra seg flertallet på Samtinget – og makta. Å tre av som regjering er ikke en filleting – og man går ikke av på bakgrunn av filleårsaker.

Hvorfor skulle NSR nå tilby Sara en rådgiverstilling og hard cash?! Fordi man forventer et godt samarbeid?

Jeg skulle ønske Ságat kanskje kunne utfordret Johan Mikkel Sara litt i sin uttalelse. Er dette logisk? Nå ser det mest ut som et one-man-show, uten journalist tilstede i det hele tatt.

Legg igjen en kommentar

