Márkomeannu 2010 – hva gjør vi?

Jeg har vært på Sametinget.

Ja, jeg vet, jeg har vært der før – jeg har vært der i 4 år, men nå har jeg vært på den andre siden av bordet.

Saken er den at vår kjære festival, Márkomeannu, kanskje blir lagt ned. Slutt. Finito. Etter 10 år som villstyring og hjertevarmer, kan det altså være slutt til neste år. Det er snakk om 10 år med frivillig arbeid, og en festival som nå har blitt så stor og viktig, at det kreves for mye til at hjulene kan gå rundt på, presis, frivillig arbeid.

Derfor dro Ellen Berit og jeg for å forklare våre (kjære) politikere hva som holdt på å skje, og samtidig be om hjelp! Márkomeannu behøver en fast produsent i 100 % stilling, enkelt og greit.

Det gjenstår ennå å se om de forsto oss, og om de forsto hvor viktig festivalen vår er for området vårt og Sápmi. Blir det festival i 2010?

Slik ser isåfall to glade Márkomeannu-representanter ut:

Foto: Ellen Berit Dalbakk (med god hjelp fra Snubba)

Jeg ELSKER Márkomeannu. Jeg vil at Márkomeannu skal leve, vil ikke du?

Jeg har skrevet mer om Márkomeannu her.

3 thoughts on “Márkomeannu 2010 – hva gjør vi?

  1. kruspersille sier:

    Ja, Markomeannu må få leve videre!!!!

  2. […] 19/04/2010 Ok, det snør kanskje ennå ute, men det er ikke noen tvil om at sommeren faktisk er på vei. Og sommer er festivaltid! I vinter har det vært så mye usikkerhet knyttet til Márkomeannu – blir det festival, hvor stort kan det bli, skal den legges ned? […]

Legg igjen en kommentar

