E-post til Troms fylkesting

Hei!

Jeg heter Susanne Amalie Andersen og jeg er født og oppvokst i Skånland kommune, bare noen få minutter fra fylkesgrensa til Nordland fylke. Forhåpentligvis har alle fylkestingspolitikerne fått med seg argumentene MOT å legge ned distriktsskolene i Troms, men jeg føler at jeg må forsøke å forklare hvorfor Skånland vgs er så viktig for det samiske samfunnet i Sør-Troms og Ofoten. Og det er derfor jeg skriver denne meldingen til deg, fordi jeg må fortelle deg hvor viktig min gamle skole er for meg, og hele lokalsamfunnet vårt – og ikke minst håper jeg at du kan hjelpe oss!

Fylkesgrensa deler det markasamiske området i to, og de siste ti årene har skolen vår vært en plass hvor samiske elever har kunne knytte band til hverandre, og hatt et positivt miljø der de har kunne lære seg samisk og styrke sin identitet. Slik har det ikke alltid vært, men jeg skal ikke mase om gammel fornorskningspolitikk nå.

Det markasamiske området har virkelig blomstret de siste 10 årene, noe tallet på samiskelever ved Skånland vgs vitner om, hele 20 % av elevene tar samisk! Slik var det ikke da jeg gikk ut av skolen i 2003. Samtidig har det vokst opp en sterk og spennende festival midt på fylkesgrensa, Márkomeannu, som nå dessverre muligens må legge inn årene for godt. Denne festivalen oppsto da samiske ungdommer fra Nordland og Troms møttes på Skånland vgs!

På toppen av det hele har man fått signaler fra ordføreren i Skånland kommune (Svein Berg, Ap) om at ved neste kommunebudsjett skal det spares, og da er det grendeskolene som må under kniven. Hele to grendeskoler må kanskje legges ned, begge skolene med mange samisk elever, og et sterkt samisk miljø.

Hvis vi mister skolene våre og festivalen, vet jeg ikke hva som kommer til å skje med det samiske miljøet i Sør-Troms og Ofoten. Det er ikke mye igjen av det vi har arbeidet hardt for.

Jeg føler ikke det er mye igjen å flytte hjem til… det er nesten så jeg begynner å gråte, for jeg VIL flytte hjem, men hvorfor skal man bosette seg en plass ikke en gang mine egne politikere synes er verdt noe.

Det er ikke for sent å snu!

Vennlig hilsen Susanne Amalie Andersen

student ved universitetet i Tromsø, men med en drøm om å flytte hjem

One thought on “E-post til Troms fylkesting

  1. […] du noe argumenter? Her er e-posten jeg sendte til alle representantene på Fylkestinget, og sjekk […]

Legg igjen en kommentar

