Sunná ságat over og ut…

Så, siden jeg nylig har blitt valgt til leder i en ny samisk ungdomsorganisasjon, så fant vi (redaktøren for Š og megselv) ut at det kanskje ikke var så lurt at jeg skulle ha min egen spalte i ungdomsmagasinet Š. Så da tenkte jeg at jeg bare kunne poste de to innleggene jeg har skrevet i Š her, og legge ned den søte siden jeg har kalt Sunná ságat. Dette er altså tekster jeg har skrevet for en tid tilbake siden…

(Men jeg innrømmer aldri at jeg også gjør dette på grunn av at jeg ikke har noe bedre å skrive for tiden!)

Sunna ságat #1 – The Saami Parliament Wants YOU!

Coming soon! På en blogg nær deg! Sámediggi VÁLGÁ 2009!

Om du velger å engasjere deg eller ei, så er det nå tid for Sametings- og Stortingsvalg igjen. Selv om det ennå er lenge igjen til september, har valgkampen allerede begynt. Har du ikke merket det?

Det er din største frykt. Tanter, onkler, gudforeldre og foreldre logger seg snart inn på et nettsamfunn nær deg. Etter Obama var alle politiske kommentatorer enige om at årets valgkamp ville skje på nett; Facebook, blogging, Nettby, Twitter, YouTube og alle andre mulige kanaler. Politikerne velger å være online 24/7 for sine velgere. Og det er ingen tvil, det er DEG de vil ha.

De siste årene har det blitt skikkelig sving på Sametinget når det kommer til ungdomspolitikk. Ikke bare er det flere unge representanter, men SUPU (Sametinget ungdomspolitiske utvalg) har også fått skikkelig fotfeste i Sametinget. Og om du tror det eller ei så har det nok aldri blitt bevilget så mye penger til ungdom som nå. Det virker som om politikerne endelig har forstått at ungdom teller, og ikke minst, at det er mange stemmer å hente.

Kanskje er det sånn at ungdom først nå oppdager at man faktisk har noe å gjøre på Sametinget, og ikke bare være listefyll eller utvalgsmedlemmer. I Sørsamekretsen har ungdommen gått så langt at de har stilt sin egen liste, hvor den eldste på lista er kun 33 år. Når man tenker på at i flere av de 54 andre listene som stiller til Sametingsvalg denne gangen er 33 år å regne som ungdomskandidat, er en egen ungdomsliste ikke et dårlig påfunn. Selv om de folkevalgte skal være politikere for alle grupper, også aldersgrupper, så kan det ofte virke som de glemmer at også de har vært ung en gang.

Likevel, samepolitikerne henter inn tunge skyts sørfra som gir dem opplæring i det som så fint kalles ”sosiale medier”, og i det siste har det poppet opp flere og flere blogger, med mer eller mindre politisk innhold. Så er det opp til deg, har du besøkt en blogg i det siste? Meldt deg inn i en gruppe, eller gitt karakter til en video? Spørsmålet er kanskje heller om politikerne mestrer å bruke Facebook og blogg på riktig måte, eller om de ender med å drite seg rett ut. Det er i så fall her stemmene skal sankes. Se for deg Egil Olli i en heftig remixet video på YouTube, med Transjoik som soundtrack. Eller Aili Keskitalo rappende fra Riddu-sletta, med rOlfFa på backing vocals.

Hvorfor? De vil ha DEG!

Personlig vil jeg også ha deg, jeg vil ha deg opp av sofaen, jeg vil ha deg til å sende inn et skarve skjema med posten, og nok en gang, opp av sofaen. Opp av sofaen, stor og liten, og stem! Stem helt til krampa tar deg!

IMG_1955

Sunna ságat #2 Det er nå det skjer! Høstens viktigste happening!

Mens de fleste politikerne i skrivende stund har full fokus på valgkamp og på hvem som klarer å rope høyest, er det mange av oss som heller har fokus på skolestart. Og selv om årets valgkamp, og ikke minst valgresultater, i grunn burde være selvskreven i denne spalten, overser vi det glatt for denne gangen. Grunnen til det er 1: valgkampen har vært rimelig kjedelig, og få har sagt noe som helst om ungdom, og 2: det er andre, mer spennende ting på gang i Sápmi.

Glem alle andre arrangement og happenings, dette er den ene tingen du må få med deg i høst! 16.-18. oktober er helga du burde befinne deg i Tromsø, da skal vi nemlig opprette en samisk ungdomsorganisasjon for akkurat deg som leser dette!

Under mitt siste plenumsmøte på Sametinget i mai fikk jeg plutselig besøk av en god venninne av meg på hotellrommet mitt. Jeg fortalte henne hvor glad jeg var over å være ferdig med mine fire år på Sametinget, samtidig som det virket ganske uvanlig å liksom ikke gjøre noe som helst annet enn å studere. Plutselig sier hun, med et lurt smil rundt munnen: ”Nå skal vi starte den ungdomsorganisasjonen som alle prater om at noen burde starte!” Og jeg var helt enig med henne: This is the time, og dermed var hjulene satt i gang!

Nå ser du kanskje for deg at du burde være over gjennomsnittet engasjert i politikk for å bli med i en slik organisasjon, men for å være helt ærlig så holder i grunn med at du har lyst til å bli kjent med annen samisk ungdom. Å drive på med politikk betyr ikke nødvendigvis å sitte i timeslange møter, eller høre på enda lengre innlegg om noe du kanskje ikke synes er så viktig. Det kan derimot handle om akkurat hva du vil! Man hører dessverre sjeldent om at politikk kan handle om fotball, teater, fotografi eller strengt tatt akkurat det du vil at det skal handle om.

Kanskje har du en lokal sak du brenner for? Eller kanskje du bare har lyst på å bli kjent med nye folk? Se for deg en møteplass for all samisk ungdom på norsk side av Sápmi, uansett om de bor i Lillestrøm, Mo i Rana, Karasjok eller Nesseby. Uansett hvilke samisk språk de snakker, eller om de ikke snakker samisk i det hele tatt. Og da tenker jeg i bunn og grunn ikke bare på samisk ungdom i Norge, men også i resten av Sápmi. Mulighetene er der!

Denne helgen handler om å starte noe nytt blant samisk ungdom, tenne en gnist og si ifra om at vi er her, helt uten noe partipolitisk eller religiøst dill-dall som kommer i mellom. Kanskje kan vi være med på å skape fremtidige Sametingspresidenter, Statsministere eller fostre opp noen kulturpersonligheter. Jeg er i så fall sikker på en ting, jeg hadde aldri tenkt på å bli verken samisk veiviser eller sametingspolitiker hadde det ikke vært for min deltakelse i samiske ungdomsorganisasjoner. Det er ingenting som stopper oss!

Så, store og små, kryss av datoen 16.-18. oktober på kalenderen, så ses vi der!

PS! Ting skjer litt fort her, så for å få med deg de siste nyhetene om møte kan du enten besøke nuorra.blogg.no eller melde deg inn i gruppa ”Stiftelses av samisk ungdomsorganisasjon” på Facebook.


Legg igjen en kommentar

