De Kule Kidsa

Foto: http://www.samediggi.no

Slik ser altså det nye (og freshe?) Sametinget ut! Dette ser jo ut som en artig gjeng, som kan gi oss 4 innholdsrike år (og jeg vet dette nesten kan virke ironisk, men jeg er seriøs!).

Åpningen av Sametinget var igår, og idag skal altså Sametingsrådet velges. Selve Rådet er vel i bunn og grunn klappet og klart, Arbeiderpartiet klarte å samle flertall med 20 av 19 stemmer. Man kan si hva man vil om det, men det er et himla ungt Råd og det er isåfall noe jeg liker ved Rådet.

Mine høydepunkter fra åpninga:

– Kongen er bare et menneske og blir eldre og eldre han også

– El Presidente (Egil Olli) ga ordet til Kong OLAV (jeg lurer på hvordan kongelønsjen fortonet seg etterpå, flere feilgrep eller pinlig stillhet?)

– hilsningstalen fra Sametinget på svensk side rocket!

´

PS! Etter at jeg selv ikke lenger er det man kan kalle sametingspolitiker, så kjenner jeg allerede nå at jeg har glemt alt jeg tenkte da jeg satt på Sametinget. Jeg husker at jeg var så irritert på folk som så alt svart og hvit, og ut fra dette kritiserte oss eller Sametinget generelt. Nå er jeg snart der selv. Dere har herved tillatelse til å slå meg hvis jeg minner mer og mer om redaktør Amundsen i Nordlys.

2 thoughts on “De Kule Kidsa

  1. Solveig sier:

    Så herlig bilde!

  2. susanneamalie sier:

    Ikke sant! Litt av en sveisen gjeng!

Legg igjen en kommentar

