Samisk likestillingskonkurranse

Ofte når man diskuterer likestilling snakker man om hvordan kvinner skal få mer innflytelse, mer lønn og mer av godene i samfunnet. Ordet likestilling har på en måte fått et annet innhold enn det det opprinnelig var tiltenkt, det er på en måte blitt likestilling for kvinner. Punktum.

For 4 år siden ble det stor ståhei og jubel da Sametinget på norsk side fikk sin første kvinnelige president, og det samme skjedde på svensk side i år. Her hjemme, på norsk side, er det nok mange som jubler litt i stillhet når, det ennå uoffisielle, Sametingsrådet består av 4 kvinner og 1 mann. Nå er mannen riktignok øverste leder, el presidente, men han er alene som mann uansett hvordan man snur og vender på det.

Hva gjør egentlig dette med samisk likestilling? Er likestilling en konkurranse mellom kjønnene, hvor det nå er kvinnene som leder?

Jeg vet ikke jeg, men jeg kan dessverre ikke glede meg over ledelsen i så tilfelle… jeg hadde håpet på uavgjort.

Legg igjen en kommentar

