Gjennomlykkelig minne

I dag var jeg så heldig å få være tilstede da Mari Boine ble slått til ridder av St. Olavs orden her i Tromsø, jeg klarte nemlig å lure meg med som følge til følget. Det var en veldig intim og fin overrekkelse. Mens jeg satt der og hørte på hilsninger, taler og til og med sang fra Mari Boine selv, kom jeg til å tenke på hva mitt beste «Mari Boine-minne» var.

Året er 2007 og Márkomeannu strutter av stolthet og glede, vi har fått ny scene og selveste Mari Boine skal være første artist på scenen. Akkurat som på det første Márkomeannu i 1999, skulle Mari Boine stå på scenen vår, vår nye scene.

Det er helt fantastisk vær, sola skinner og stemningen er til å ta og føle på. Den offisielle åpningen av scenen er gjennomført, og alle bare venter på Mari Boine. Det er godt med folk oppe på festivalplassen og det er en halvtime til konserten skal begynne, da jeg plutselig hører at det er noe som skjer på walkie-talkien. Det er rett og slett litt panikkstemning. Etter litt om og med får jeg høre at det er i inngangen det er litt panikk, det er nemlig en himla lang kø med mennesker som skal opp på festivalplassen for å få med seg Mari Boine åpne scenene vår! Det er en KØ på nesten 100 meter, KØ i inngangen på Márkomeannu! 100 meter med kø på vår lille festival!

Panikken glir over i glede, ja nærmest ekstase, og når Mari Boine går på scenen er det kun glade fjes å se på en stappfull festivalplass. Jeg har aldri sett så mange glade og blide mennesker oppe på Gállogieddi, og jeg må innrømme at jeg nok gråt en liten tåre eller to av ren glede og stolthet under konserten.

Jeg tror nok at jeg har flere fine opplevelser både fra konserter og med cd-spilleren, men akkurat den følelsen da Mari Boine sto på scenene og gjorde meg helt gjennomlykkelig, er desidert det beste!

Her er tre bilder fra Márkomeannu 2007 og Mari Boine-konserten:

n613080346_941926_3025n613080346_941927_6031n613080346_941938_7106

Har du en lignende opplevelse?

Legg igjen en kommentar

