En valgmorgen uten jubel

Mens vi venter på resultatene til Sametingsvalget skal bli helt klare (jeg synes denne ventetiden er så uutholdelig, akkurat nå virker det som om ingenting skjer!), må jeg fortelle hvordan følelsen var da jeg sto opp i morges. Da jeg la meg i natt var jeg nærmest overlykkelig over at FrP var ennå langt unna regjeringsmakten i Stortinget, og pustet rett og slett bare lettet ut.

I dag ser jeg kanskje på Stortingsvalget med litt mindre følelser i sving, og er i grunn ikke så veldig fornøyd med resultatet. Hvorfor?

1: FrP har stadig fått flere stemmer. Selv om det er mindre enn hva man hadde ventet i de mest pessimistiske stundene, så er det uansett en framgang. Sakte med sikkert spiser FrP seg større og større, hva betyr dette om 4 år igjen?

2: Miljø ble ikke vinneren. Mange valganalytikere hadde spådd at miljø skulle bli saken som avgjorde valget, særlig i Nord-Norge. Dette slo absolutt ikke til, noe som jeg synes rett og slett er trist. Hvem gidder vel å rope hurra for at Norge skal pumpe opp enda mer olje og slippe ut enda mere klimagasser enn før? Hvem gidder vel å juble over at Lofoten og Vesterålen nå er oljeselskapenes nye lekeplass? Ikke jeg isåfall.

2 thoughts on “En valgmorgen uten jubel

  1. Merete sier:

    Hei! Så morro å finne en samisk blogg! Jeg er selv samisk men har vokst opp i en liten vestlandsby, så har ikke samisk språk eller noe, men jeg forsøker å lære og tar kurs og forsøker å lese samisk. Vil gjerne følge bloggen din videre, så jeg legger en link på bloggen min om det er greit! 🙂

    hilsen fra Merete
    http://www.grenselandet.wordpress.com

    • susanneamalie sier:

      Hei! Så fint at du fant bloggen min i bloggvirrvarret på nett! Takk for adden! 🙂

Legg igjen en kommentar

