Sommerfugler eller bekymringer?

Akkurat nå sitter jeg hos min onkel og tante i Lillestrøm og arbeider litt med ungdomsorganisasjonen som vi skal stifte! Takke være et åpent nett til en velvillig nabo får jeg sendt de e-postene jeg må (selv om jeg nok har utsatt noen til en senere anledning, kjedelige e-posten som egentlig burde vært sendt i går eller i forrige uke).

Akkurat nå føles det godt, men jeg har lenge hatt en litt rar følelse i magen når det kommer til dette. Gjør vi det riktige? Greier vi å engasjere flere samiske ungdommer til å ønske å jobbe med dette? Det er jo ikke til å legge under en stol at dugnadsånden i Norge, generelt, har vært dalende de siste årene; greier vi å gå mot trenden eller ender vi bare med en dvask organisasjon? Kommer ungdom til å bry seg? Er dette noe som vi bare forestiller oss at samisk ungdom ønsker?

Jeg håper ikke det! Jeg kan ikke beskrive hvor viktig Davvi Nuorra har vært for meg da jeg var 15 år. Det var ufattelig artig å komme inn i miljøet rundt Davvi Nuorra. I begynnelsen var det kun det sosiale som betydde noe for meg, og det var helt greit at det var slik. Kom man for å møte folk var det god nok grunn til å bli medlem i organisasjonen, og venner fikk man! Senere begynte jeg å interessere meg for politikken i organisasjonen også, og fant ut for et fantastisk rush det er å stå på en talerstol på et Davvi Nuorra landsmøte. Jeg ELSKER å prate for forsamlinger…jeg måtte bare våge å gjøre det for å finne det ut! Og da var ungdomsorganisasjonen en perfekt plass å prøve det ut. Jeg vil at alle andre også skal oppleve dette! Om det ikke er talerstolen som gir rushet, så kanskje det er noe annet.

Jeg vil at alle samiske ungdommer på norsk side skal føle det fellesskapet jeg følte da jeg kom inn i ungdomsorganisasjonslivet, og ikke minst gleden av å se at det var andre som tenkte på det samme som meg.

Er det sommerfugler eller bekymringer som leker seg i magen min?

Legg igjen en kommentar

