Hvor er Tyttebærpolitiet?

I går var jeg og min gode venninne Anne Karen på en liten bærtur på Kvaløya. Bær bruker jeg som regel å plukke hjemme før jeg drar opp til Tromsø, men det går jo ikke ant med tyttebær. Dermed var det tyttebær som var målet mitt. Turen startet med at vi finner oss en grei plass litt ute på Kvaløya, og begynner å plukke. Jeg tyttebær, AnneKaren med fokus på blåbær.

IMG_1882AnneKaren + blåbærfingrer = sant

Litt rart er det at man kan høre folk og biler mens vi plukker, altså ingen stille skog eller fjell, men det glemmer man fort. Men plutselig møtte vi på FOLK! Eller ETT kvinnemenneske. Hva faen!?

Jeg må nesten si at møtet med denne kvinnen ble litt anspent for min egen del. Jeg vet ikke hva som er vanlig i bymarka, men hjemme under Reinåsen treffer man ikke så ofte på folk i bærskogen. Hvis man gjør det,så finnes det noen uskrevne regler for hvordan dette møtet foregår. Man kan si hallo eller nikke, slår muligens av en prat, forsøker å gjemme dagens fangst, for deretter å finne seg en ny plass å plukke på. Akkurat dette siste punktet er viktig, man begynner bare ikke å plukke på samme plass – det er rett og slett uhøflig.

Det går pent i begynnelsen, vi hilser, nikker, snakker litt om årets bærsesong. Men da jeg begynner å vente på at kvinnemenneske skal forflytte seg videre, drar hun altså frem bærplukkeren sin og begynner på tua rett ved siden av AnneKaren. Mildt sjokkert beveger jeg meg sakte bort fra området (man gidder da ikke å plukke oppi ræva på hverandre). Etter en stund, eller rettere sagt etter hun har rensket området rundt AnneKaren for bær, kommer hun altså å plukker ved siden av meg!

På dette tidspunktet er jeg blitt meget fornærmet. Hun er jo dirkete uhøflig!

Jeg ser ikke annen utvei enn å forflytte meg fra området, og jeg tar AnneKaren med meg. Vi følte oss begge forulempet. Hvor er tyttebærpolitet? Noen må da passe på slik at alt går som det skal når mennesker møtes over bærtua.

3 thoughts on “Hvor er Tyttebærpolitiet?

  1. Ellen Oddveig sier:

    Hahaha….mun nu boagustin go lohken dan!!:D

    Ja kor e egentlig de som skal passe på når vi trenger dem!?!
    Traumatisk opplevelse virke det som!

  2. Børre sier:

    Ja, enten burde vi hadd tyttebærpoliti, eller så burde bærplukking blidd et obligatorisk fag her i byan. Hjemmefra e æ vant med samme opptreden som du nevner.

  3. susanneamalie sier:

    Begge deler hadde vært fint i en overgangsfase til vi hadde fått banket nok vett i folk. Bærplukking er ikke for pyser, neste gang dette skjer ypper jeg til sloskamp.

Legg igjen en kommentar

