Alle som mener man ikke lenger behøver å diskutere likestilling er herved motbevist!

Ok, dette er kanskje det drøyeste jeg har sett i løpet av valgkampen, og jeg tror ikke akkurat det er hovedpersonen i artikkelen som har tatt initiativ til dette! Dette skulle egentlig bli et veldig saklig innlegg, men gu, det greier jeg bare ikke!

Dette tar kaka, Ságat! Hva i all verden driver dere på med? Hva tenkte dere egentlig på da dere fant ut at dette var en god eller artig idé? Satt dere, i deres mannsdominerte redaksjon, og rett og slett koste dere glugg ihjel da dere laget dagens forside?

2009-08-28-forsideSágats førsteside fra fredag 28. august 2009

Jeg må innrømme at jeg flirte litt da jeg først så forsiden av dagens Ságat mens jeg fortærte dagens frokost og skummet meg gjennom dagens nyheter på nett, men det var mest en sjokkfull latter. Aller mest ble jeg sint, VELDIG sint.

Saken i seg selv handler om at Aili Keskitalo grugleder seg til hun skal debutere som modell på «Samisk catwalk» neste helg i Oslo, og at hun (med latter i stemmen, i følge Ságat selv) ikke håper hun ender opp i en reinskinnsbikini. Som illustrasjon til denne «nyhetssaken» har Ságat valgt å lage en fotomontasje, hvor de altså har satt presidentkandidat Keskitalos hode på en halvnaken kvinnekropp.

Kan Ságat forsvarer fotomontasjen? Absolutt ikke! Ingenting kan forsvare den. Her kunne Ságat fint laget en super sak på samisk design og hva som skjer i «undergrunnen», snakket med både unge og gamle designere om hva de mener er viktig for at man skal kunne leve av å produsere samisk design og duodji. Men istedet for å faktisk lage en bra sak, velger heller Ságat å falle til det lavmål å heller fokusere på en naken kvinnekropp.

En naken kropp kommuniserer kjønn og sex, og dermed blir politikeren fanget av sitt eget kjønn. Ser du for deg Egil Olli, eller for den saksskyld Jens Stoltenberg, i samme situasjon? Jeg vil faktisk si det så klart at det ville rett og slett ikke skjedd. Hvorfor ikke? De er menn, og dermed ikke fanget av sitt eget kjønn. Og ikke minst, hvilke menn synes vel det er morro med nakne med? Isåfall ikke en mannsdominert avisredaksjon.

Dette er skikkelig gammeldags, og hører ikke hjemme noen plass! Hvilke holdninger ligger bak dette? Er behovet for i sprite opp nyhetene og forsiden så stort at man er villig til å legge fra seg alt som heter moral og integritet?

Alle som mener man ikke lenger behøver å diskutere likestilling er herved motbevist!

Eller hva synes du?

6 thoughts on “Alle som mener man ikke lenger behøver å diskutere likestilling er herved motbevist!

  1. Lsomby sier:

    Hei sunna mailbme,
    absolutt enig med deg,
    hadde aldri skjedd med en mann, men vår presidentkandidat Aili er det helt greit å spøke med og lage den kropp de vil til henne. Huttetu, la oss holde oss våkne og fortsette å kommentere slike stygge saker i dagens media.
    – mannfolk må ta MAKTA tilbake og begynne å ROPE når de ikke er enige, ikke sant?

  2. susanneamalie sier:

    Absolutt! Og takk for at du sier ifra ved å kommentere på innlegget mitt!

    Jeg kjenner at jeg fortsatt blir sint på Ságat, og kan rett og slett ikke forstå hvordan de kunne i det hele tatt tenke på å lage en slik montasje. Det stinker, rett og slett.

  3. Ville sier:

    Jag förstår reaktionen. Jag har inte sett tidningen och vet inte hur jag skulle reagera om jag såg den. Men på den lilla bilden jag ser på din blogg, vill jag ändå kommentera saken till tidningens försvar.

    Om jag minns rätt är den där bilden på «en halvnaken kvinnekropp» tagen i Kautokeino på Catwalken utanför hotellet i påskas av Ságats dåvarande journalist Sara Victoria Andersen. Allas vår Nils Gaup var frontfigur för Barents fashion show då. Modevisningen var uppskattad och jag vet inte om det är precis samma kläder som ska visas i Oslo nu till helgen, men om det är det… Och om Aili själv talar om en reinskinnsbikini, då tycker jag att bilden inte är helt fel.

    Jag kanske låter som en antifeminist, och det är jag verkligen inte. Jag är tvärtom feminist och har länge varit det. Jag förstår din besvikelse på att man inte skulle ha gjort så med Egil, och på något sätt håller jag med. Jag känner att jag tappar bort min poäng, och jag vet inte hur jag ska kommentera det vidare. Men på något sätt tycker jag att man måste komma fram till att det är fel på de manliga kropparna. Är det alltid fel att en vacker kvinnas kropp visas upp i en tidning? Nej, jag tycker då hellre man ska uppmuntra män att få lika snygga kroppar som kvinnor, och då tycker jag att Ságats bildmontage är okej.

    Är jag helt out?

  4. susanneamalie sier:

    Først må jeg jo si at jeg har ingenting imot selve moteshowet eller klærne til verken det moteshowet som var i Kautokeino eller det som skal være i Oslo, det er ikke nakenheten som provoserer meg.

    Det jeg ikke synes er OK at man lager et bilde hvor man klipper ut et hode og plasserer det på annen persons kropp. Etter min mening passer ikke dette inn i en avis som vil bli tatt alvorlig. Igjen må jeg presisere at det er ikke den nakne kroppen som gjør meg provosert, det er altså montasjen. La oss si at Aili Keskitalo faktisk stiller opp i reinskinnsbikini på moteshowet i Oslo, da ville jeg såklart ikke hatt noe imot at Ságat trykket et bilde av henne!

    Jeg vet ikke, forstår du poenget mitt?

    Du kan se et bedre bilde på denne linken: http://www.sagat.no/index.php?id=54&article=18897

    Og takk for kommentaren!

  5. Ville sier:

    Jag førstår din poæng. Om man vill vara en seriøs avis, så måste man hålla sig seriøs. Jag är nog lite mer på din sida idag än jag var igår, men jag har fortfarande några invändningar.

    Næsta fråga blir om Aili blev tillfrågade och okejade bilden. Jag har en kompis som tog en bild av mig och klistrade in i en reklamvideo, och resultatet blev jätteroligt, tycker jag:

    http://www.ica.se/dans/?d=439022

    Men då var det som sagt en kompis som gjorde det, och det blir førstås på en annan nivå. Jag säger inte heller att det borde vara okej før alla bara før att det var okej før mig. Man signalerar førstås kanske en lite annan sak med en manskropp – som inte blir lika mycket ett objekt-att-titta-på-och-erövra som en kvinnokropp… så jag vet inte.

    Men jag vet inte vad Aili Keskitalo själv tycker om saken.

  6. Prerpeammahed-web sier:

    lart mycket

Legg igjen en kommentar

