Ny trend?

Etter noe som virker som en meget turbulent periode, har det endelig blitt valgt en styrelse i det svenske Sametinget etter valget i mai. For første gang har man fått en kvinnelig «president» også på svensk side, nemlig Sara Larsson. Jeg kan nok dessverre ikke uttale meg om den politiske retningen, for jeg må innrømme at jeg rett og slett vet for lite om de politiske partiene i det svenske Sametinget. Jeg har hørt Larsson i debatt ved noen anledninger, og jeg har vel enkelt og greit et godt bilde av henne.

En annen ting som også er nytt på svensk side er dette med mindretallstyrelse. Presis som det norske Sametinget, skal Sametinget på svensk side nå bli ledet av en styrelse uten flertall bak seg. Ny trend eller? Kanskje det kan være slik at etter så mange år har Sametingene kommet så langt i demokratiprosessen, at det rett og slett lar seg gjøre nå? Eller fungere det som det skal i det hele tatt?

Dette er jo også noe som kan bli veldig spennende ved valget her på norsk side, satser man på flertallsstyre eller kan man nøye seg med mindretallet? Uansett hva som blir løsninger er det nok endel kameler i omløp.

Legg igjen en kommentar

