Hører du meg, der oppe på din høye hest?

Jeg vet ikke med deg, men når jeg hører at noen ber andre om å «oppføre seg som folk», tenker jeg straks på hersketeknikker og en eller annen som sitter på sin høye hest. Det var akkurat den følelsen jeg fikk da jeg først så nyhetinnslaget på Norge i Dag på NRK på mandags kveld, og da jeg idag leste det som sikkert er ment som fortsettelsen på NRK Sámi Radios nettsider. Norske reindriftssamer ber altså svenske reindriftsamer om å «oppføre seg som folk».

Nå er nok ikke jeg inne i på alle detaljene, men jeg vil likevel ha en mening om saken! Da jeg så nyhetsinnslaget på NRK ble jeg først provosert på hytteeierene som klaget over at utsikten og «naturens fred og ro» var blitt ødelagt av disse villmennene fra svensk side, og deretter ble jeg voldsomt provosert av NRK som i det hele tatt silte gjennom en slik sak på nasjonal TV! Og nå, og nå må altså samene fra svensk side av Sápmi oppføre seg som folk.

Jeg har absolutt ingen sympati for de «stakkars» hytteeierne som får paradiset sitt besudlet, og jeg kan ikke akkurat si jeg synes noe særlig om denne taktikken om å be noen om å oppføre seg som folk via media.

Man kan si så mangt om akkurat denne beiterettighetstriden, og den har nok flere sider enn den vanlig kvinnen/mannen i gata ser, men det bildet så tegnes akkurat nå er ikke særlig pent. Ikke pent i det hele tatt. Burde man kanskje ikke prøve å stå litt sammen? Og da tenker jeg spesielt på presset som reindrifta både på norsk og svensk side opplever hele tiden, som for eksempel Ellinor Jåma forteller om.

Eller.. hva vet vel jeg..men jeg ble uansett ganske sjokket da jeg besøkte sydisland i sommer, og så en bom for mye.

2 thoughts on “Hører du meg, der oppe på din høye hest?

  1. Vidar Andersen sier:

    Det viser seg det at grenser har mye å si for sametingene og dermed så blir det vanskeligere å få til noe som helst. Jeg har for snart fire år siden påpekt dette i det første blogginnlegget på Miella Millo:

    http://guvsam.blogspot.com/2005_12_01_archive.html

  2. susanneamalie sier:

    Ja, grensene er et evig problem for oss. Istedet for at vi jobber sammen mot et felles mål, ender det med at vi sitter på hver vår side av bordet og forhandler. Splitt og hersk?

Legg igjen en kommentar

