En bom for mye

I forrige uke besøkte jeg hjemplassen til min brors kjærest, nærmere bestemt Rørostraktene. Jeg har allerede lagt ut noen bilder fra ferieturen min, men nå tenkte jeg skrive om noe merkelig jeg fikk se sørpå, en BOM!

Nå tenker kanskje du at det er ikke noe merkelig med en bom, og at det er noe man ser ganske ofte eller at jeg må ha sett en bom med spesiell form eller rare farger. Men nei, dette var en ganske vanlig bom, det uvanlige var at den i det hele tatt var der.

Den første natta skulle vi være i Skarpdalen. Dette er plassen hvor familien til Sara (kjæresten til min bror) har reingjerde sitt, og hvor mange i reinbeitedistriktet er bofast hele sommeren. Et gjennomsnittlig oppdatert menneske forstår da at dette er områder hvor de har hatt rein i tusenvis av år, og som de har brukt og bodd i. Man skulle da kanskje tro at man gjennom denne bruken hadde opparbeidet seg en vis rettighet til bruk av området, uten å for eksempel måtte betale for det, men nei. Det første som møter oss når vi skal kjøre opp til hytta i Skarpdalen er da altså bommen.

IMG_6145Bror betaler sure kroner

IMG_6142Veiavgift

Her må de altså betale 50 kr for hver gang de kjører opp til Skarpdalen med bil, for eksempel hvis man skal ned for å handle mat eller må på legevakta. Ikke nok med at sørsamisk reindrift hvert år betaler massevis av penger for å i det hele tatt kunne la rein beite på de privateide fjellene, men de må også betale for å komme seg dit. Med andre ord dobbelbetaling.

Man skulle nesten tro at man hadde kommet lenger i det «urfolksvennlige» Norge, men det har man da altså ikke..isåfall ikke i sør.

Jeg var isåfall helt sjokkert over denne bommen. Den ble på en måte et lite symbol for meg på hvordan reindrifta har det i sør.

Legg igjen en kommentar

