YouTubeSamer

Jeg vet ikke med deg, men jeg synes valgkamp er meget spennende (så lenge jeg ikke behøver å drive den), og nå begynner det endelig å skje ting her!

Noe jeg må kalle et frisk pust er YouTube-kampanjen til NSR! Ok, nå kan det hende jeg ikke er helt objektiv, men likevel er dette noe nytt i samisk sammenheng på norsk side! NSR har til nå lagt ut flere små videoer hvor toppkandidatene presenterer seg selv eller forteller historier. Det er kanskje ikke fønky musikk og dissende romper, men det er isåfall PÅ YouTube! Babysteps, people!

Selv om jeg kanskje ikke trur at Ole Martin på 19 år kommer til å bli overbegeistret av dette, så tror jeg derimot at Siri på 35 år  og Peder 59 år kan synes dette er god knall! Men nå venter jeg i spenning på de videoene som kanskje er litt mer ungdommelig..(?!?)

Det som blir enda mer spennende nå, er å se hva de andre listene finner på! Å lage en YouTube-film krever ikke akkurat fancy utstyr, bare et webcam og viljen til å drite seg litt ut på nett.

Høydepunktet var uten tvil noe jeg tror må være det første samiske valgkampmaterialet på tegnspråk! Det var så himla kult at jeg bare måtte putte den med!

Oppdatering: Nå ser jeg at NSR får slakt for YouTube-videoene sine hos medierådgiver ved kommunikasjonsbyrået Geelmuyden – Kiese, Johan Ailo Kalstad. Funny! Det er noe i det. Som jeg sier lenger opp, det er ikke akkurat noe fønky greier over det, men det er isåfall et steg i riktig retning. Jeg skulle gjerne sett både Egil Olli og Aili Keskitalo gjennom en «vanlig dag», altså en mer personlig vinkling, takk!

2 thoughts on “YouTubeSamer

  1. Heisan! Det kan hende vi ikke ryster cyberspace med våre nyskapende snutter – men, hallo – det er første gang vi gjør det her… Hva skal man sammenligne med? Har du sett hva noen norske politikere legger ut? Syns ikke vi faller igjennom akkurat…

  2. susanneamalie sier:

    Ja, det var kanskje egentlig poenget mitt også.. Og det er også derfor jeg er veldig spent om det er noen flere lister som stiller til Sametingsvalget som våger seg ut i cyberspace – eller om de holder seg til leserinnlegg.

    Jeg leter ennå etter andre bloggere enn de fra NSR, har du funnet noen?!

Legg igjen en kommentar

