@ Sámediggi – formodentlig for siste gang…

Så er Samtingets siste plenum for denne perioden snart over, og for meg blir dette formodentlig siste gang jeg møter på Samtinget som representant. Jeg har jo før fortalt at jeg gleder meg, og det gjør jeg ennå. Men jeg har funnet ut at jeg kommet til å savne noen ting med Sametinget. NSR-gruppa og all latteren, er det noe som skjer, så kan man alltid le av det. Talerstolen – akk! Talerstolen har jeg virkelig blitt glad i, og kommer absolutt til å savne våre tilmålte minutter. Stemningen på Sametinget når komité- og plenumsmøte begynner.. det er alltid så fint å komme på Sametinget og bli så godt motatt av alle som jobber her!

Idag har jeg også holdt det som antakeligvis er mitt siste innlegg på Sametinget. Saken som ble behandlet var «Sametingsrådets miljø- og arealmelding», som jeg også var med på å behandle i komiteen. I innlegget mitt ga jag faktisk litt skryt til Sametingsrådet, siden jeg synes jeg ser en positiv utvikling fra hva jeg har hørt tidligere. Samtidig er jeg absolutt ikke enig i alle dere konklusjoner.

Fokuset mitt var på  det evige spørsmålet om petroleums utvinning i samiske områder, som Rådet stiller seg MEGET positivt til så lenge Sametinget  får en del av kaka. Jeg mener man legger opp strategien helt feil, man burde få avklart rettighetene til olje- og gass FØR man tar et valg om man vil ha utvinning eller ikke. På den måten kan VI bestemme hva som er best for oss.

Barentshavet som petroleumsfritt område!

Under debatten klarte jeg å hisse på meg tre av ringrevene på Sametinget, Johan Mikkel Sara, Terje Tretnes og Janos Trosten. Så lenge de er uenig i jeg sier er det ikke problematisk, men straks man begynner å bruke det jeg vil kalle hersketeknikker blir jeg provosert. Janos Trosten presterte å si at representant Andresen er ung, og når man er ung skal man være radikal! Og dett var dett!

Akkurat denne teknikken blir ofte brukt mot mange ungdomspolitikere, hvor meningene våre rett og slett blir ufarliggjort (og latterliggjort!) på grunn av at vi er ung og våre argumenter ikke er like gode eller holdbare som de «voksne, ordentlige» politikerne. Provoserende! Jeg passet såklart også på å kommentere dette i replikken min..!

One thought on “@ Sámediggi – formodentlig for siste gang…

  1. […] AVSLUTNING: En periode på Sametinget ble nok for min del, og jeg var ganske glad da vi avsluttet det siste plenumet i […]

Legg igjen en kommentar

