Siste skoledag

Det er siste skoledag på Sametinget for meg, eller i det minste siste uka før sommerferien. Eksamen er over, og jeg skal ikke tilbake neste år. Slik føles det her oppe i Karasjok denna uka, hvor valgperiodens siste komitémøte står på akkurat nå. Mens andre har begynt å varme om til en lang valgkamp, forsøker jeg å varme meg ned.

«Skal vi skrive en pressemelding?»

«Njaaa..kanskje noen andre kan ta den?»

Det er kanskje forståelig at jeg ikke klarer å bygge opp den store entusiasmen, men samtidig er det litt vemodig. Siste skoledag er alltid litt vemodig. Alle drømmen og forhåpningene jeg hadde for Sametinget, ble det noe av dem? Forventingene jeg hadde til disse 4 årene, som egentlig skulle fortsette med 4 nye år – hva skjedde på veien?

Hvis jeg skal være helt ærlig, gleder jeg meg til perioden er over. Politikk passer kanskje ikke for alle, særlig ikke den praktiske politikken. Jeg vil fortsatt være interessert i samepolitikk, jeg tror rett og slett ikke jeg kan klare å legge det fra meg. Jeg skal tross alt studere det!

Men denna bobla man lever i som folkevalgt på Sametinget, gjør meg rett og slett litt passiv. For det er nesten som en boble, hvor det kanskje kan være vanskelig at folk ut i «den virkelige verden» ikke helt henger med i svingene. For meg på Sametinget, handler det kun om Sametinget, jeg leser papirene og er oppdatert. Jeg er overforbruker av nettsidene til Sámiradio, Ságat og Ávvir. Jeg tror ikke alle og enhver følger med slik en politiker gjør, hverken i forhold til norsk eller samisk politikk. Det kan skape litt frustrasjon på begge sider.

Samtidig skjer det store utviklinger her i Karasjok utenfor politikken.. Man finner flatskjermer overalt..både på hotellet og som pauseunderholdning for Sametingets representanter! 🙂

tvhotelltvsametinget

Legg igjen en kommentar

