Min fornorska arv

Da jeg var hjemme sist gang endte jeg opp med å lete gjennom noen skuffer og skap i håp om å finne noen glemte skatter. Det er ikke alltid jeg faktisk finner noe, men denne gangen var jeg heldig.

Da jeg var liten arvet jeg faktisk en hel Nordlandsbunad etter min bestemor, med sølv og det hele. Bunaden i seg selv «forsvant» (det er en helt annen historie, spør pappa om du er veldig interessert), men bunadssølvet har vært gjemt bort i de nevnte skuffer og skap. Jeg har aldri brukt søljene siden jeg ikke bruker bunad men kofte, og på grunn av at det rett og slett ser litt rart ut med hvit/gull bunadssølje på kofta (isåfall etter min mening). Men likevel er det arven min, fra en bestemor som fant ut at det hadde vært stas med Nordlandsbunad … man kan dog påstå at den ikke helt passet inn med hennes noe dårlige norsk. Jeg vet ikke hvor mye hun brukte den, men bunad skulle det være, samer kan da også bruke bunad!

Så kom jeg altså over noen av søljene da jeg var hjemme, og ble med å ta den med meg til Tromsø. Jeg fant rett og slett ut at jeg kunne heller gjøre noen endringer på den, enn at den bare lå bortgjemt og glemt i et skap. Så nå har jeg da altså fått tilbake sølja (den største ble rett og slett litt for mye for meg, så jeg tok bare den minste), og den ser nå mindre ut som en tradisjonell bunadssølje. Men likevel kan man se at det er akkurat det det er … men hva gjør vel det?

Hvis noen skulle spørre kan jeg fortelle historia om min fornorska arv, som i ettertid har blitt litt samifisert.

Bilde kommer

3 thoughts on “Min fornorska arv

  1. Ánne Márjá sier:

    Sølje, uansett opprinnelse e samisk for meg når den e på kofta mi. Om det egentlig e ei bunadsølje eller om det e en «samisk sølje laga av en tysker eller nederlender», det har æ nu egentlig aldri tenkt så veldig mye over.

    Favorittsølja mi da æ va liten va ei prinsessesølje som egentlig tilhører en eller anna bunad fra en eller anna dal der sørpå.

    Kall meg gjerne fornorska, men om bunadsølja e fin så kan den gjerne holde sjalet mitt på plass. 🙂

  2. Susanne Amalie sier:

    Men det e nokka me søljen te Nordlandsbunaden.. de har dingeldang over heile greia, og dingeldang i fleire ledd..!

    Så kanskje det e fra sølja te sølja..

    Kanskje du har snudd mæ litt, og neste gang vi har kofta på mæ har æ brøste full av dingeldang…!

  3. Ánne Márjá sier:

    Måtte leite frem et bilde av en sølje som ligner på den æ brukte som liten. Det e den sølja som e sånn avlang på en måte, med hjerte øverst.
    http://www.bunadrosen.no/bunad_gudbrandsdal.htm

Legg igjen en kommentar

