Student, sult ihjel!

Hva gjør man når man er student, leter etter husly i en av Norges dyreste studentbyer og kun har 6000 kr å rutte med i måneden?

Du gjør opprør, eller sulter ihjel…

Jeg holder selv med den lage prosessen med å finne en leilighet i Tromsø. Ved studiestart må jeg ha en plass å bo, og den skal helst ikke være helseskadelig. Men er det mulig å finne noe som helst som ikke er helseskadelig og under 7000 kr? Vi har heldigvis begynt tidlig, og fra København sender vi bror og Emmagret på visning i Tromsø. Det rapporteres om takhøyde på under 2 meter og leiligheter som faller under begrep som bomberom og rottehi.

Men det går ikke å gi opp.. særlig med tanke på at man er nr 14 i køen på en studentbolig. Så jakten fortsetter…samtidig som håpet om en leilighet til en rimelig penge minsker.

Heldigvis har jeg en fryseboks hos mamma og pappa som av og til kan tømmes (heller en fryseboks, enn en pengebok!), og mine gode sykkelvaner fra København kan enkelt overføres til Tromsø med ønske om sykkelpiggdekk i bursdagsgave. (Tips til bror!)

Man overlever alltid, med det er kanskje en tanke at studentenes levekår kunne blitt hevet over EUs fattigdomsgrense? Sa noen Soria Moria? Høres ut som et eventyr…

Det finnes så klart en Facebookgruppe for dette:
http://www.facebook.com/group.php?gid=18372800939

Og en egen aksjon, Klikk på regjeringa!:
http://www.studentkravet.no/

3 thoughts on “Student, sult ihjel!

  1. Ánne Márjá sier:

    Kanskje vi burde bli friganere for å ha råd til å betale husleia? Det er noe jeg kan vurdere, med tanke på min økonomi og på verdens sløseri. Men jeg vet ikke helt om jeg har mot til å stå med hodet langt nedi en container på leting etter mat…

    http://freegan.info/

  2. Susanne Amalie sier:

    Njaaa..trur ikke æ hadde greid det. Særlig ikke me tanke på at Tromsø har ganske effektiv og bra resirkulering. Å sprette opp matavfallsposa høres ikke ut som en drømme kveld.. 🙂

    Men æ vil gjerne fare å fiske og kanskje skyte en sau..

  3. Skåden-nieida sier:

    Det finnes en god del rype i skauen med Brattbakken og deromkring. Veit av folk som har hatt sæ en fin rypemiddag en fin søndag etter en jakt 😀

Legg igjen en kommentar

