Værmelding fra New York

Det er onsdags morgen, jeg har stresset meg opp for å levere inn eksamen. Nå kjenner jeg det, jet lag. Noe i meg forteller at jeg egentlig burde ligge under dyna nå, ikke gå rundt på universitetet som en zombi. Ikke nok med at jeg ser trøtt og jævlig ut, jeg har også fått et insektsstikk over øyet og det ser ut som jeg har gått på en dør.. Etter en uke i New York med møter, dårlig spansk, bedre engelsk og pannekaker trenger jeg fortsatt noen dager på å komme meg igjen. (All respekt til folkene i Samerådet som faktisk lever av dette…! Dere er harde!)

Jeg er altså tilbake fra New York, tilbake i København..og det føles godt. Her hilser man ikke unødvendig mye på hverandre og det er en demonstrasjon på hvert gatehjørne..

Uansett, en slik uke kan gjøre mye med deg. Jeg har personlig fått litt giv igjen. Når man jobber med politkk (eller leker politikk, som det kan føles som noen ganger), er det ikke til å unngå at man blir lei, og av og til vil man gi opp, kaste alt bort. Men når man får reise litt, se hva andre gjør og se hvilke utfordringer de har, så kommer det tilbake igjen..

Jeg har møtt utrolig mange nye mennesker, mennesker som er engasjerte og som ikke gir opp. Grupper som har det langt vanskeligere enn oss, men som samtidig møter akkurat de samme problemene som vi har møtt og fortsatt møter. Det er slående! Man er så utrolig ulike, fra Sápmi til Masai, men likevel så utrolig like.. Og det gir håpe på et vis, håp om at alt det som virker så mye større enn oss, håp om at vi kan kjempe det ilag..

Denne gangen var det klimaendringer og biologisk mangfold som var hovedtema, og vi fikk høre mange sterke vitnesbyrd på hva som skjer allerede nå. Hvordan klimaendringer henger sammen med alt og hvordan det påvirker urfolk først. Klimaendringene er «bare» en ekstra stressfaktor på et allerede presset og undertrykket samfunn. Det legger seg på toppen av alt, og hvert øyeblikk kan berget rase sammen. Det gir litt perspektiver og giv til å jobbe mer hjemme.

Jeg har også møtt veldig mange ungdommer, og vi dannet vår egen Youth Caucus (eller ungdomsgruppe), som også holdt innlegg og kom med uttalelser på Forumet. Et av de sterkeste innleggene kom under «Språk», og var fra vår Youth Caucus. For å lese hvilke innlegg vi har gjort, kan dere sjekke http://kirstiguvsam.blogspot.com/, da Kirsti er flinkere enn meg til å legge ut slike ting.. Takk!

Men en tur til New York er ikke bare jobb og ingen morro, det er også fest og sprell! Det er utrolig sosialt, selv om man ikke alltid snakker samme språk.. språk er ingen utfordring! Og jeg ender alltid opp med de som ikke snakker et kvekk engelsk, og har det omså mer artig!

Permanent Forum er som et veldig veldig stort NSR-landsmøte.. 🙂

Ohh ja! Jeg har sett og hørt Evo Morales!

One thought on “Værmelding fra New York

  1. Michon sier:

    Susanne, I agree with you. I’m gonna keep this «short and sweet». HAHA! After hearing everyone’s different stories, it makes you realize that even though we are all very different, we are all still very similar. Even though language may be a bit of a barrier, we can still understand everyone’s plight. And it is a very beautiful thing that we can all come together over a common cause. I’m very glad to have met you and your delegation!!

Legg igjen en kommentar

